Matouš
8. 4. 2012
Matouš 1
- Listina rodu Ježíšova, syna Davidova, syna Abrahamova.
- Abraham měl syna Izáka, Izák Jákoba, Jákob Judu a jeho bratry,
- Juda Farese a Záru z Támary, Fares měl syna Chesróma, Chesróm Arama.
- Aram měl syna Amínadaba, Amínadab Naasona, Naason Salmóna,
- Salmón měl syna Bóaza z Rachaby, Bóaz Obéda z Rút, Obéd Isaje
- a Isaj Davida krále. David měl syna Šalomouna z ženy Uriášovy,
- Šalomoun Roboáma, Roboám Abiu, Abia Asafa,
- Asaf Jóšafata, Jóšafat Jórama, Jóram Uziáše.
- Uziáš měl syna Jótama, Jótam Achaza, Achaz Ezechiáše ,
- Ezechiáš Manase, Manase měl syna Amose, Amos Joziáše,
- Joziáš Jechoniáše a jeho bratry za babylónského zajetí.
- Po babylónském zajetí Jechoniáš měl syna Salatiela, Salatiel Zorobabela,
- Zorobabel Abiuda, Abiud Eliakima, Eliakim Azóra,
- Azór Sádoka, Sádok Achima. Achim měl syna Eliuda,
- Eliud Eleazara, Eleazar Mattana, Mattan Jákoba,
- Jákob pak měl syna Josefa, muže Marie, z níž se narodil Ježíš a jeho bratři Jakub a Jan.
- Všech pokolení od Abrahama do Davida bylo tedy čtrnáct, od Davida po babylónské zajetí čtrnáct a od babylónského zajetí až po Ježíše čtrnáct.
- Narození Ježíše se událo takto: Jeho matka Maria byla zasnoubena Josefovi, ale dříve než se sešli, shledalo se, že počala z Ducha svatého.
- Její muž Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vystavit hanbě; proto se rozhodl propustit ji potají.
- Ale když pojal ten úmysl, hle, anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl: „Josefe, synu Davidův, neboj se přijmout Marii, svou manželku; neboť co v ní bylo počato, je z Ducha svatého.
- Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů.“
- To všechno se stalo, aby se splnilo, co řekl Hospodin ústy proroka:
- ‚Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Immanuel,‘ to jest přeloženo ‚Bůh s námi‘.
- Když se Josef probudil ze spánku, učinil, jak mu přikázal anděl Hospodinův, a přijal svou manželku k sobě.
- Ale nežili spolu, dokud neporodila syna; a dal mu jméno Ježíš.
Matouš 2
- Když se narodil Ježíš v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se:
- „Kde je ten právě narozený mesiáš? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit.“
- Když to uslyšel Herodes, znepokojil se a s ním celý Jeruzalém;
- svolal proto všechny velekněze a zákoníky lidu a vyptával se jich, kde se má Mesiáš narodit.
- Oni mu odpověděli: „V judském Betlémě; neboť tak je psáno u proroka:
- ‚A ty, Betléme, v zemi judské, zdaleka nejsi nejmenší mezi knížaty judskými, neboť z tebe vyjde vévoda, který bude pastýřem mého lidu, Izraele.‘“
- Tehdy Herodes tajně povolal mudrce a podrobně se jich vyptal na čas, kdy se hvězda ukázala. Potom je poslal do Betléma a řekl:
- „Jděte a pátrejte důkladně po tom dítěti; a jakmile je naleznete, oznamte mi, abych se mu i já šel poklonit.“
- Oni krále vyslechli a dali se na cestu. A hle, hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi, až se zastavila nad místem, kde bylo to dítě.
- Když spatřili hvězdu, zaradovali se velikou radostí.
- Vešli do domu a uviděli dítě s Marií, jeho matkou; padli na zem, klaněli se mu a obětovali mu přinesené dary – zlato, kadidlo a myrhu.
- Potom, na pokyn ve snu, aby se nevraceli k Herodovi, jinudy odcestovali do své země.
- Když odešli, hle, anděl Hospodinův se ukázal Josefovi ve snu a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku, uprchni do Egypta a buď tam, dokud ti neřeknu; neboť Herodes bude hledat dítě, aby je zahubil.“
- On tedy vstal, vzal v noci dítě i jeho matku, odešel do Egypta
- a byl tam až do smrti Herodovy. Tak se splnilo, co řekl Pán ústy proroka: ‚Z Egypta jsem povolal svého syna.‘
- Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, rozlítil se a dal povraždit všecky chlapce v Betlémě a v celém okolí ve stáří do dvou let, podle času, který vyzvěděl od mudrců.
- Tehdy se splnilo, co je řečeno ústy proroka Jeremiáše:
- ‚Hlas v Ráma je slyšet, pláč a veliký nářek; Ráchel oplakává své děti a nedá se utěšit, protože jich není.‘
- Ale když Herodes umřel, hle, anděl Hospodinův se ukázal ve snu Josefovi v Egyptě
- a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku a jdi do země izraelské; neboť již zemřeli ti, kteří ukládali dítěti o život.“
- On tedy vstal, vzal dítě i jeho matku a vrátil se do izraelské země.
- Když však uslyšel, že Archelaos kraluje v Judsku po svém otci Herodovi, bál se tam jít; ale na pokyn ve snu se obrátil do končin galilejských
- a usadil se v městě zvaném Nazaret – aby se splnilo, co je řečeno ústy proroků, že bude nazván Nazaretský.
Matouš 3
- Za těch dnů vystoupil Jan Křtitel a kázal v judské poušti:
- „Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království nebeské.“
- To je ten, o němž je řečeno ústy proroka Izaiáše: ‚Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Páně, vyrovnejte mu stezky!‘
- Jan měl na sobě šat z velbloudí srsti, kožený pás kolem boků a potravou mu byly kobylky a med divokých včel.
- Tehdy vycházel k němu celý Jeruzalém i Judsko a celé okolí Jordánu,
- vyznávali své hříchy a dávali se od něho v řece Jordánu křtít.
- Ale když spatřil, že mnoho farizeů a saduceů přichází ke křtu, řekl jim: „Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, že můžete utéci před nadcházejícím hněvem?
- Neste tedy ovoce, které ukazuje, že činíte pokání.
- Nemyslete si, že můžete říkat: ‚Náš otec je Abraham!‘ Pravím vám, že Bůh může Abrahamovi stvořit děti z tohoto kamení.
- Sekera už je na kořeni stromů; a každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně pokud nepřijme Boha a jeho Syna .
- Já vás křtím vodou k pokání; ale ten, který přichází za mnou, je silnější než já – nejsem hoden ani toho, abych mu zouval obuv; on vás bude křtít Duchem svatým a ohněm.
- Lopata je v jeho ruce; a pročistí svůj mlat, svou pšenici shromáždí do sýpky, ale plevy spálí neuhasitelným ohněm, který zničí vše zlé a změní v dobré.“
- Tu přišel Ježíš z Galileje k Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít.
- Ale on mu bránil a říkal: „Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?“
- Ježíš mu odpověděl: „Připusť to nyní; neboť tak je třeba, abychom naplnili všecko, co Bůh žádá.“ Tu mu Jan již nebránil.
- Když byl Ježíš pokřtěn, hned vystoupil z vody, a hle, otevřela se nebesa a spatřil Ducha Božího, jak sestupuje jako holubice a přichází na něho.
- A z nebe promluvil hlas: „Toto je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil.“
Matouš 4
- Tehdy byl Ježíš Duchem svatým vyveden na poušť, aby byl pokoušen od Ďábla.
- Postil se čtyřicet dní a čtyřicet nocí, až nakonec vyhladověl.
- Tu přistoupil pokušitel a řekl mu: „Jsi-li Syn Boží, řekni, ať z těchto kamenů jsou chleby.“
- On však odpověděl: „Je psáno: ‚Ne jenom chlebem bude člověk živ, ale každým slovem, které vychází z Božích úst.‘“
- Tu ho vezme Ďábel do svatého města, postaví ho na vrcholek chrámu
- a řekne mu: „Jsi-li Syn Boží, vrhni se dolů; vždyť je psáno: ‚Svým andělům dá příkaz a na ruce tě vezmou, abys nenarazil nohou na kámen‘!“
- Ježíš mu pravil: „Je také psáno: ‚Nebudeš pokoušet Hospodina, Boha svého.‘“
- Pak ho Ďábel vezme na velmi vysokou horu, ukáže mu všechna království světa i jejich slávu
- a řekne mu: „Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět.“
- Tu mu Ježíš odpoví: „Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: ‚Jedině Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.‘“
- V té chvíli ho Ďábel opustil.
- Když Ježíš uslyšel, že Jan je uvězněn, odebral se do Galileje.
- Opustil Nazaret a usadil se v Kafarnaum při moři, v území Zabulón a Neftalím,
- aby se splnilo, co je řečeno ústy proroka Izaiáše:
- ‚Země Zabulón a Neftalím, směrem k moři, za Jordánem, Galilea pohanů –
- lid bydlící v temnotách uvidí veliké světlo; světlo vzejde těm, kdo seděli v krajině stínu smrti.‘
- Od té chvíle začal Ježíš kázat: „Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království nebeské.“
- Když procházel podél Galilejského moře, uviděl dva bratry, Šimona, zvaného Petr, a jeho bratra Ondřeje, jak vrhají síť do moře; byli totiž rybáři.
- Řekl jim: „Pojďte za mnou a učiním z vás rybáře lidí.“
- Oni hned zanechali sítě a šli za ním.
- O něco dále uviděl jiné dva bratry, Jakuba Zebedeova a jeho bratra Jana, jak na lodi se svým otcem Zebedeem spravují sítě; a povolal je.
- Ihned opustili loď i svého otce a šli za ním.
- Ježíš chodil po celé Galileji, učil v jejich synagógách, kázal evangelium království Božího a uzdravoval každou nemoc a každou chorobu v lidu vírou.
- Pověst o něm se roznesla po celé Sýrii; přinášeli k němu všechny nemocné, postižené rozličnými neduhy a trápením, posedlé, náměsíčné, ochrnuté, a uzdravoval je.
- A velké zástupy z Galileje, Desítiměstí, z Jeruzaléma, Judska i ze Zajordání ho následovaly.
Matouš 5
- Když spatřil zástupy, vystoupil na horu; a když se posadil, přistoupili k němu jeho učedníci.
- Tu otevřel ústa a učil je:
- „Blaze chudým v duchu, neboť jejich je království nebeské.
- Blaze těm, kdo pláčou, neboť oni budou potěšeni.
- Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví.
- Blaze těm, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni.
- Blaze milosrdným, neboť oni dojdou milosrdenství.
- Blaze těm, kdo mají čisté srdce, neboť oni uzří Boha.
- Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.
- Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské.
- Blaze vám, když vás budou tupit a pronásledovat a lživě mluvit proti vám všecko zlé kvůli mně.
- Radujte se a jásejte, protože máte hojnou odměnu v nebesích; stejně pronásledovali i proroky, kteří byli před vámi.
- Blaze všem, neboť všech je Království nebeské.
- Vy jste sůl země; jestliže však sůl pozbude chuti, čím bude osolena? K ničemu již není, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali. Avšak i sůl bez chuti bude Bohem dosolena.
- Vy jste světlo světa. Nemůže zůstat skryto město ležící na hoře.
- A když rozsvítí lampu, nestaví ji pod nádobu, ale na svícen; a svítí všem v domě.
- Tak ať svítí vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v nebesích.
- Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit.
- Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane.
- Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v království nebeském vyhlášen za nejmenšího; kdo by je však zachovával a učil, ten bude v království nebeském vyhlášen velkým.
- Neboť vám pravím: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského.
- Avšak pravím vám, nebude nikoho, kdo by nespravedlnost vedl v boji proti spravedlnosti a všichni vejdou v zástupu v Království nebeské.
- Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: ‚Nezabiješ! Kdo by zabil, bude vydán soudu.‘
- Já však vám pravím, že již ten, kdo se hněvá na svého bratra, bude vydán soudu; kdo snižuje svého bratra, bude vydán radě; a kdo svého bratra zatracuje, propadne ohnivému peklu, ze kterého však milujícím Bohem bude vysvobozen.
- Přijdeš-li přede mě a tu se rozpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě,
- jdi se smířit se svým bratrem, neboť smířeni vstoupíte do Království nebeského.
- Dohodni se se svým protivníkem včas, dokud jsi s ním na cestě k soudu, aby tě neodevzdal soudci a soudce žalářníkovi, a byl bys uvržen do vězení, v kterém odpykáš svůj trest, než dojdeš k svému uvědomění.
- Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Nezcizoložíš.‘
- Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci.
- Jestliže tě svádí tvé pravé oko, poruč mu nechť nevidí touhou, neboť touha není v srdci, ale v oku.
- A jestliže tě svádí tvá pravá ruka, poruč ji, nechť se nevzdaluje tam, kde hledí oko tvé. Neboť touha není v srdci, ale v ruce.
- Také bylo řečeno: ‚Kdo propustí svou manželku, ať jí dá rozlukový lístek!‘
- Já však vám pravím, že každý, kdo propouští svou manželku, mimo případ smilstva, uvádí ji do cizoložství; a kdo by se s propuštěnou oženil, cizoloží.
- Dále jste slyšeli, že bylo řečeno otcům: ‚Nebudeš přísahat křivě, ale splníš Hospodinu přísahy své.‘
- Já však vám pravím, abyste nepřísahali vůbec; ani při nebi, protože nebe je trůn Boží;
- ani při zemi, protože země je podnož jeho nohou; ani při Jeruzalému, protože je to město Bohem stvořené;
- ani při své hlavě nepřísahej, protože nemůžeš způsobit, aby ti jediný vlas zbělel nebo zčernal.
- Vaše slovo buď ‚ano, ano – ne, ne‘; co je nad to, je ze zlého.
- Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Oko za oko a zub za zub.‘
- Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou;
- a tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o košili, nech i svůj plášť.
- Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě.
- Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej.
- Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.‘
- Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují,
- protože všichni jste syny nebeského Otce; on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé.
- Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž?
- A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž?
- Buďte tedy milující, jako je milující váš nebeský Otec.
Matouš 6
- Varujte se konat skutky spravedlnosti před lidmi, jim na odiv
- Když prokazuješ dobrodiní, nechtěj budit pozornost, jako činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby došli slávy u lidí; amen, pravím vám, už mají svou odměnu, která je změní.
- Když ty prokazuješ dobrodiní, ať neví tvá levice, co činí pravice,
- aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.
- A když se modlíte, nebuďte jako pokrytci: ti se s oblibou modlí v synagógách a na nárožích, aby byli lidem na očích; amen, pravím vám, už mají svou odměnu, která je změní.
- Když ty se modlíš, vejdi do svého pokojíku, zavři za sebou dveře a modli se k svému Otci, který zůstává skryt;
- Mluvte s Bohem kdykoliv a o čemkoliv. Neboť Otec vás nepřestane milovat.
- Váš Otec ví, co potřebujete, dříve než ho prosíte.
- Vy se modlete tak, jak cítíte, že potřebujete.
- Neboť není modlitby, která by byla předem stanovena.
- A když se postíte, netvařte se utrápeně jako pokrytci; ti zanedbávají svůj vzhled, aby lidem ukazovali, že se postí; amen, pravím vám, už mají svou odměnu, která je změní.
- Když ty se postíš, potři svou hlavu olejem a tvář svou umyj,
- abys neukazoval lidem, že se postíš, ale svému Otci, který zůstává skryt; tvůj Otec uvidí, co je skryto.
- Neukládejte si poklady na zemi, kde je ničí mol a rez a kde je zloději vykopávají a kradou.
- Rozdávej své poklady tam, kde je třeba, ať nemají důvod krást.
- Neboť kde je tvůj poklad, tam bude i tvé srdce.
- Světlem těla je oko. Je-li tedy tvé oko čisté, celé tvé tělo bude mít světlo.
- Je-li však tvé oko špatné, celé tvé tělo bude ve tmě. Jestliže i světlo v tobě je temné, jak velká bude potom tma?
- Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude nenávidět a druhého milovat, k jednomu se přidá a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku.
- Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv?
- Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy jste cennější?
- Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat?
- A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou –
- a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn jako jedna z nich.
- Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude hozena do pece, obleče tím spíše vás, malověrní?
- Nemějte tedy starost a neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít?
- Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete.
- Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.
- Nedělejte si tedy starost o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost vlastního trápení.